Monday, January 13, 2014

Cabaran berpantang dan membesarkan anak

Terbaca coretan hati seorang kawan blogger saya, beliau seorang ibu yang menyusu badan sepenuhnya, duduk di luar negara, bersalin secara czer, suami sibuk dengan kerja dan kesukarannya untuk bergerak, nak kencing sakit dipundi kencing dan berpantang sendiri, tiada yang menguruskannya, anak sulung pula tu... Masyaallah

Subhanaallah, alhamdulillah, allahuakbar.... tetiba je timbul rasa keinsafan dalam diri saya, ya Allah, betapa aku bersyukur kepada mu ya allah ya rahman ya rahim. Allah menguji sahabaat saya sebegitu, beliau seringkali menangis malam hari tika bangun melihat anak menangis mahukan susu ibu, bergenang juga air mata membacanya tetapi hati beliau sangat cekal, sehingga kini masih menyusu badan sepenuhnya kerana beliau percaya dan yakin pemberian allah itu adalah yang terbaik untuk anaknya, cabaran itu adalah pengalaman indah buat seorang ibu yang bersusah payah untuk anaknya.

Saya seorang ibu yang menyusu badan yang berpantang dalam keadaan yang senang, emak saya menatang saya bagai minyak yang penuh (betul ker peribahasa tu ek) emak saya masakkan untuk saya, mandikan anak saya, pakaikan bengkung, emak pakaikan pilis, buatkan air susu, siapkan air mandi, alhamdulillah ya allah, saya cuma duduk dan menyusukan bayi masa baby nak susu. tu je yang saya buat. Ya Allah Saya rasa sangat bersyukur sangat.

Semoga semua ibu-ibu yang berpantang dan menyusu badan supaya cekalkan hati untuk menyusukan badan sesungguhnya hanya allah sahaja yang membalas jasa kalian. Kalau kita rasa susah sesungguhnya ada orang lagi susah daripada kita... Waa..menaip pun nak sedih ni.. 

  Muka beberapa jam selepas melahirkan ilman

Ilman berusia sehari 

Sekarang Ilman berusia 3 bulan dan beratnya alhamdulillah 5.6kg dan masih menyusu badan sepenuhnya. Ya allah berikan hanie kekuatan dan kemudahan untuk menyusukan ilman sehingga 2 tahun. Amin.



No comments:

Post a Comment