Tuesday, January 7, 2014

Kesilapan cara simpan susu ibu untuk perjalanan yang jauh

Kekurangan ilmu pengetahuan mengenai susu ibu, rasanya dah abis baca mengenai susu ibu tapi bila sampai masa, eh macam mana nak bawa susu ni balik ye?? ting tong ting tong, alahai sayangnya, susu ibu kalau cair, kene habiskan dalam masa 24 jam. Sejak hari itu saya telah mengurangkan waktu untuk saya pam susu.

Oh tidak, saya dah belajar dari kesilapan. Ini la kesilapan saya, motivasi diri saya menurun akibat kekurangan ilmu mengenai susu ibu, tak tahu cara nak bawa balik susu ibu, saya sepatutnya dah siap sedia dengan ilmu tersebut sebelum berjalan jauh. Oleh sebab itu saya nak berkongsi cerita ini kepada ibu-ibu di luar sana supaya mereka dapat pengajaran yang berguna dari kesilapan saya ini. 

Saya ketika itu berada di Jitra, Kedah (duduk selama 1 bulan) hendak ke Morib, Selangor, (duduk disitu 3 hari) kemudian baru balik ke Melaka. 

 Gambar dari bilik saya di Morib Gold Cost Resort

Kesimpulan cerita susu ibu yang saya bawa dengan perjalanan yang jauh dari Kedah ke Selangor tidak cair TETAPI dari Selangor ke Melaka, susu ibu yang saya baru terperasan adik saya letakkan dalam bonet, separuh jalan saya keluarkan susu ibu telah separuh cair, aduhhhh, silap besar ye bila kita simpan susu ibu dalam bonet kereta walaupun dah letak banyak ais ia tetap cair kerana perjalanan kami pada waktu siang dan matahari tinggi mencacak. Sedihkan.

Nantikan entry saya seterusnya dalam tentang cara yang betul untuk simpan susu ibu untuk perjalanan yang jauh. Alhamdulillah kawan-kawan banyak membantu saya dalam misi saya untuk menyusu badan secara exclusive selama 2 tahun. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment