Thursday, December 5, 2013

Cerita susu ibu : menyusukan baby

Sejak jadi ibu yang sedang menyusu ni kan, rasa seronok pulak nak berkongsi dengan kengkawan mengenai perjalanan penyusuan saya ni. Persoalannya adakah saya mengambil pil tambah susu ibu??? patut la susu saya pekat dan banyak, siap boleh buat stok susu ibu hampir separuh freezer walaupun minggu depan baru anak saya masuk usia 2 bulan.

Haaa.. konsep nya begitu atau dalam pemikiran kita sudah begitu, makan pil tambah susu ibu baru susu ibu banyak. Silap Silap.

Pendedahan (cewah cewah)
Sebenarnya macam ni, bila waktu malam anak saya kurang minum susu tapi susu saya banyak sampai rasa breast tu penuh, kalau tidur mengiring silap-silap boleh basah baju, mula-mula rasa macam tak perlu nak pam sebab awal sangat, saya masuk kerja lambat lagi tapi bila 2,3 hari pikir, sayang je beli pam dah mahal dah,  apa salah saya korbankan waktu tidur saya untuk pam susu. Jadi bermulalah aktiviti pam susu, anak saya ada jadual yang agak tetap untuk bangun menyusu. Pukul 12 pukul 3 pukul 6.. dan untuk pengetahuan semua anak saya akan hisap sebelah je pastu die tidur, kejut punya kejut untuk bagi lagi sebelah memang liat nak bangun, geletek la kaki kacau dagu la memang baby saya tak nak bangun kecuali bila menyusu lepas tu dia buang air besar, ha baru dia nak hisap lagi sebelah.

Oleh sebab saya dah tau jadual dan rentak dia menyusu, maka bila dia dah buat bunyi-bunyi untuk mengejutkan saya bangun, saya ke dapur untuk standby peralatan untuk mengepam, sebelum angkat baby saya akan on terlebih dahulu pam tersebut dan letak siap-siap. Selesai tu, saya akan angkat baby dan bagi dia hisap sebelah sampai saya terasa breast keras saya akan tukar baby ke sebelah, dan sebelah yang ditinggalkan itu saya letak pam, maka ia menjimatkan masa saya. Sebelah baby menyusu sebelah saya pam. Yang bestnya pam saya tu tak perlu dipegang, hanya selit pada baju dalam.

Kenapa saya bagi dulu baby saya hisap sebelah kemudian baru tukar?
Sebab ni experiment yang saya buat, apabila saya terus letak direct kat pam, pengaliran susu keluar agak lambat sebab puting tu keras, tapi bila dah dihisap oleh baby, puting kita jadi lembut, maka pengaliran susu keluar menjadi lancar kadang sampai memancut-mancut. Jadi sejak hari experiment saya tu hingga kini saya menggunakan teknik tu, memang sangat ooosem la hasilnya. kalau mula-mula dulu dapat satu auns lebih je sekarang boleh dapat hampir 3 auns untuk sebelah breast. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment