Thursday, July 10, 2014

Rahsia ibu menyusu kekal aktif di bulan ramadhan

Sebagai ibu yang masih menyusu badan, sebelum tibanya bulan ramadhan saya risau, takut-takut produktiviti susu saya akan merundum. Walaupun dah berlatih 2, 3 kali puasa sunat, tetapi hati tetap rasa gusar. Saya memang nak sangat menyusukan anak saya sehingga 2 tahun. 

Harini hari ke 12 berpuasa di bulan ramadhan, saya dah boleh menarik nafas lega. Alhamdulillah susu saya maintain, tak lah meriah dan melimpah ruah tapi cukup untuk si kecik saya tu. Apakah rahsianya? cewah.

Masa hari pertama berpuasa, ya allah memang berkeroncong perut waktu tengahari lepas menyusukan anak. Awal-awal mula berpuasa maka terlupalah vitamin nak ambil, ESP pun tak sempat nak minum. Begitulah 2, 3 hari berikutnya masih belum dapat menguruskan masa dan keadaan dengan betul. My hero 2 orang tu pun ikut bangun sahur sekali, tak ke kacau bilau pepagi tu. 

Biasanya waktu sahur saya akan ambil 2 gelas air masak, 1 biji vitamin C Shaklee, sesudu madu dan beberapa biji kurma. Masuk hari ke 4 kalau tak silap sy, Performance Drink yang saya order untuk bulan puasa telahpun sampai, dan saya nekad untuk minum minuman elektrolit tersebut setiap hari. Memang bertambah tenaga, aktif buat kerja tetapi bila petang mulalah berkeroncong perut saya ni. Mak saya kata 'ko kurus tak de lemak tu yang berkeroncong perut'..ye ke tidak idok tahu ler.. hihihi 
Kemudian hari berikutnya saya mula ambil ESP satu sudu, susu yang terhasil lebih pekat tetapi masih terasa lapar waktu petang. 

Hasil pam susu pada pukul 4.30pm

Jadi beberapa hari berikutnya saya pun cuba ambil 2 sudu esp di waktu sahur. Lepas makan nasi saya akan minum ESP (letak 2 sudu)  Ya allah, alhamdulillah. Memang aktif dan bertenaga sampai ke petang, perut keroncong tiada lagi. Ini lah rahsia saya sebagai ibu menyusu untuk kekal aktif sepanjang menjalani ibadah puasa dibulan ramadhan ini. 

Menu wajib saya ketika bersahur adalah
 Nasi, 
Segelas ESP(2 sudu), 
Segelas air performance, 
 air putih,
1 biji Vitamin C Shaklee
 sesudu madu 
beberapa biji kurma

Insyaallah kalau tiru menu saya ini, anda juga akan aktif bertenaga seperti saya. Bukan tak terasa letih dan lapar, cuma nak elak perut berkeroncong bergendang yang boleh mengundang gastrik je. 


No comments:

Post a Comment