Thursday, February 12, 2015

Wajibkan diri untuk ambil supplement semasa hamil, jangan bahayakan anak dalam kandungan

Panjang dan lebar tajuk saya harini kan. Rasanya semua isi penting nak tulis dalam tajuk.hihihi. Alhamdulillah para ibu yang sedang hamil, basahkan diri dengan zikir/selawat dan hadapi moning sickness dengan lebih tenang. Alahaiii rindunya hamil lagi. cewah, kemungkinan tahun hadapan, InsyaAllah.

Bahaya kalau kita tak ambil supplement semasa hamil (google kalau nak tahu lebih lanjut) kerana supplement itu bukan untuk kita sahaja, malah untuk anak yang kita kandung. Ada alasan yang tak berapa sedap didengar kata "memang tak boleh telan pil, tak lalu sebab berbau" jadi dengan alasan ini, rasa tak bersalahlah kita untuk tidak ambil supplement. Ingatkan diri, ramai orang yang inginkan anak contohnya dato' siti Nurhaliza atau Emma Fatima yang inginkan anak tapi belum ada rezeki, jadi kita yang dah Allah pilih untuk beri anugerah ini, kenapa pula nak beri pelbagai alasan, berkorban lah sikit demi anak itu. Kalau memang dah tak boleh sangat, elok kita amalkan makan makanan yang sihat, ambil banyak buah dan sayur, kita usaha selagi boleh  ye ibu-ibu semua. 

Tak suka dengar orang merungut tapi terkadang diri sendiri pun begitu juga. Justeru itu, ingatan ini untuk diri sendiri juga. Jadikan anak dalam perut kita itu sebagai kekuatan dan bukannya alasan. Allah nak beri kita banyak pahala tau semasa hamil. Makan makanan yang sihat dan jaga kehamilan, kelakuan dan nafsu semasa hamil. Sekian bebelan dari ibu yang beranak dua. wasalam


Buah hati pengarang jantung saya, si manja Ilman.

No comments:

Post a Comment