Monday, August 3, 2015

Khasiat Mahkota Dewa untuk seorang wanita

Harini saya terkesima dengan bicara seorang tua yang saya gelar Haji. Dari perbualan mereka saya dapat menangkap satu perkataan. Haji kata kepada seorang staff 'perempuan umur 35 tahun ke atas kene banyak makan ulam-ulam, kene jaga kesihatan dan blablabala'. Ayat pendek tu je yang saya dapat tangkap. Oh.. mereka sedang berbicara pasal Mahkota Dewa

Ayat tersebut terngiang-ngiang kat kepala saya. emmm.. kenapa perempuan je, lelaki pun sama. Adakah sebab dia sedang berborak dengan perempuan atau pun sebab lelaki akan nampak lebih gagah bila semakin berusia. Selesai menghadap komputer saya pun menyampuk, kata Haji 'Mahkota Dewa ni sangat bagus untuk kencing manis, buang toksin dalam badanm, elak kanser dan banyak lagi. Mahkota Dewa ni kalau dekat Indon memang glamour untuk perubatan tradisional tapi kat Malaysia agak kurang'Perkara itu diiyakan oleh kakak sebelah. Dari perbualan dengan mereka timbul satu hasrat untuk mengamalkan perkara-perkara tradisional yang selalu nya saya malas nak buat. Mungkin faktor umur yang masuk 30-an ni kot.  

Di akhir perbualan kami Haji berpesan 'buka google cari dan baca khasiat Mahkota Dewa ni dan amalkan. Haji bagi kakak sebelah buah Mahkota Dewa yang telah dikeringkan oleh sebab kakak ada kencing manis walaupun muda lagi. Saya pun ambil kesempatan mengecek sikit. hehehe

Pertama kali minum air Mahkota Dewa

Rujukan dari blog buahmahkotadewa2u 

SIFAT DAN KHASIAT MAHKOTA DEWA

Buahnya berkhasiat menghilangkan gatal (antipruritus) dan antikanser. Tetapi bijinya adalah beracun. (Perlu di rebus dahulu bijinya)

Kandungan kimia daun mahkota dewa pula mengandungi antihistamin, alkoloid, saponin dan polifenol (lignan). Manakala kulit buah mahkota dewa mengandungi alkaloid, saponin dan flavonoid. Alkaloid berfungsi sebagai detoksifikasi yang dapat meneutral racun di dalam tubuh. Polifenol, berfungsi sebagai anti-histamin (anti-alergi). 
Saponin, menjadi sumber anti-bakteri dan anti-virus, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, meningkatkan vitalitis, mengurangi kadar gula dalam darah, mengurangi penggumpalan darah.

Flavanoid, melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah, mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah, mengurangi kadar risiko penyakit jantung koroner, mengandungi anti-inflamasi (anti-radang), berfungsi sebagai anti-oksidan, membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan

Rujukan dari blog herbadantumbuhan.blogspot 

Keseluruhan bahagian dari tumbuhan biji, buah, daun dan ranting kesemuanya mengandungi ciri-ciri perubatan. Mahkota Dewa boleh digunakan sebagai dadah tunggal atau sebagai campuran bersama-herba-herba lain untuk mengiatkan kesannya dan untuk meneutralkan racun. Walaupun Mahkota Dewa rasanya agak manis adalah perludiingatkan bahawa ianya tidak boleh dimakan begitu sahaja atau sebelum pemprosesan dijadikan sebagai ubat. Ianya merupakan tumbuhan beracun yang boleh membawa maut.

Sebenarnya banyak lagi blog-blog yang menyediakan informasi mengenai Khasiat Buah Mahkota Dewa ni, taip je kat google. Niat dihati nak tanam pokok Mahkota Dewa ni, InsyaAllah akan diusahakan. Nantikan sambungan cerita pokok Mahkota Dewa saya ni k. Wasalam. 

No comments:

Post a Comment