Friday, November 7, 2014

Si manja Ilman berusia setahun sebulan

Ini lah Muhammad Ilman Ziqri bin Mohd Fairuz, Ilman dah nak masuk usia setahun sebulan bulan. Ilman masih lagi bertatih. Setakat malam tadi, dalam 10 tapak pastu tumbang. Alhamdulillah lah, tapi nampak gaya dirinya belum dapat merasai keseimbangan untuk berjalan. Si manja ilman, tak suka kalau orang kata 'tatih, tatih' dia pasti duduk kembali. Jadi saya bangunkan dia dan suruh dia kejar abg Haq, senyum -senyum simpul dia menapak pergi mendapatkan abangnya itu. Abg haq pun ketawe terkekek-kekek bila adik mengejarnya. Suka Abg Haq sebab ada kawan bermain.



Perwatakan ilman agak manja berbanding Abg haq, mungkin sebab dia 'adik'. Walaupun begitu, sifat tak beralah dan suka berebut mainan sama juga seperti kanak-kanak lain. Saya sangat bersyukur kerana Allah mempermudahkan urusan saya dalam menjaga mereka berdua seorang diri kerana suami bekerja jauh. Setelah pulang dari rumah pengasuh, biasanya saya akan memberi mereka makan, lepastu bermain-main hingga penat. Ilman biasanya akan tidur seawal pukul 9. Apabila ilman dah tidur, tak lama lepas tu Abg Haq pun akan tidur juga. Kalau ada kerja yang belum selesai, Abg Haq biasanya jadi peneman mama buat kerja contohnya sidai baju atau basuh pinggan. Nasib ada Abg haq, bising mulut dia buatkan kerja saya cepat habis. hihihi.

Ikuti kisah Si manja ilman dan Abg Haq pada entry yang seterusnya ye. Sekian sahaja, Wasalam.


No comments:

Post a Comment