Tuesday, August 11, 2015

Hari Terakhir Bepuasa 6 Di Aidilfitri

Assalammualaikum dan selamat pagi

Alhamdulillah harini hari yang ke 6 saya berpuasa di hari raya aidilfitri tahun 2015 ini.  Tak sangka saya akan berpuasa 6 pada tahun ni. Tiba-tiba bila dalam radio bercerita pasal fadhilat berpuasa 6 tu terus saya terdetik dan bermonolog sebegini 'eh, aku nak puasa 6 lah, selain dapat fadhilat berpuasa sepertimana berpuasa setahun dapat jugak aku ganti puasa'. Alhamdulillah syukur sangat, semoga harini berjalan dengan lancar. 

Sebenarnya puasa enam hari ini mempunyai beberapa hikmah yang tertentu dari sudut kesihatan manusia itu sendiri. Puasa selama sebulan penuh di bulan Ramadhan antaranya menyebabkan sistem percernaan di dalam badan berehat seketika di waktu siang selama sebulan. Kedatangan bulan Syawal pula menyebabkan seolah-olah ia mengalami kejutan dengan diberikan tugas mencerna pelbagai makanan pada hari raya dan hari-hari selepasnya. Oleh kerana itulah, puasa enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri. -Abu Anas Madani-
Harini saya sahur makan nasi berlaukkan sambal sotong, baki lauk waktu berbuka semalam dan semestinya kawan baik saya yang memberi tenaga kepada saya sepanjang hari berpuasa iaitu minuman fav ESP. Harini saya buat ESP plain sahaja.


Sambal sotong dan ayam kunyit oleh Hanie



No comments:

Post a Comment