Saturday, August 15, 2015

Sukanika Tabika Kemas Taman Bertam Malim

Assalammualaikum dan selamat petang semua.

Harini saya nak abadikan cerita sukanika sekolah Abg Haq iaitu Tabika Kemas Taman Bertam Malim. Acara bermula pada pukul 8.30 pagi dengan sesi pendaftaran bagi ibubapa dan pelajar serta nama untuk cabutan bertuah.

Selepas itu, bermula lah sukan bagi pelajar tabika kemas ini. Acara pertama yang dijalankan iaitu namanya lari bawa aiskrim tapi bukan bawa aiskrim betul, ianya adalah lari sambil bawa kon yang diletakkan dengan bola. Seronok tengok anak2 bersungguh-sungguh berlari. 

Acara kedua adalah acara ayam bawa telur. Ianya adalah acara dimana pelajar-pelajar ini akan kepit bola dikelengkang dan dibawa sambil melompat. Pada pandangan saya acara ini tidak berapa sesuai untuk kanak-kanak kecil sebab mereka penat nak kepit bola sambil lompat, asyik2 bila terlepas. Bolanya besar pelajar semua kecik-kecik. Nampak anak-anak ni penat sangat. Ada yang tak nak lompat, mereka lari je. 


Acara ketiga adalah isi air dalam botol. Ha, part ni memang ramai yang teruja. Mereka akan berlari ke baldi ambik span celup air dan lari ke botol dan isi air. Bukan anak-anak je yang terjerit-jerit malah ibu bapa pun teruja. 


Acara ke empat adalah pecah belon. Seorang ketua akan dipilih untuk memecah belon dan dijarakan dari kumpulannya. Setiap ahli kumpulan akan diikat belon pada peha. Ahli kumpulan akan berlari ke ketua dan ketua akan pijak untuk pecahkan belon. Lepas belon pecah mereka akan berlari dan pas pada ahli kumpulan yang lain. Nampak mudah tapi payah belon nak pecah sebab ianya diikat tinggi. 


Itu sahaja 4 acara untuk anak-anak ini. Masa yang diambil adalah selama 1 jam 30 minit. Ada juga acara untuk ibu/bapa bergandingan dengan anak-anak iaitu isi air dalam botol sambil mata ibu/bapa diikat. Jadi anak-anak kene pimpin ibu/bapa ke baldi dan seterusnya ke botol. Saya dan Abg Haq ikut serta dan kami terpilih untuk pusingan kedua malangnya kami kalah. Tak pe lah syg, asalkan.Abg Haq enjoy. 

Sukanika ini diakhiri dengan sambutan Majlis Hari Raya kecil-kecilan(last day raya). Sekian. Wasalam

2 comments: